– celem rekuperacji w ID.4 jest osiągnięcie maksymalnej efektywności energetycznej
– gdy w trybie jazdy (D) kierowca zdejmie nogę z gazu, pojazd przechodzi najczęściej w tryb żeglowania
– mocne hamulce przy kołach; z tyłu okładziny wystarczające na cały okres eksploatacji samochodu
W każdym samochodzie elektrycznym rekuperacja, czyli odzyskiwanie energii podczas hamowania, mocno przyczynia się do zwiększenia zasięgu auta. W wypadku nowego Volkswagena ID.4 odbywa się ona w sposób zapewniający
maksymalną efektywność.
Zasadnicze pytanie brzmi: co powinno się stać, gdy kierowca samochodu elektrycznego zdejmie nogę z pedału przyspieszenia powodując, że auto zacznie się toczyć? Czy elektryczny silnik powinien wtedy pracować jako generator zamieniający energię kinetyczną w elektryczną, czy może nie powinien wykonywać żadnej pracy – tak, by można było wykorzystać rozpęd samochodu do tzw. żeglowania?
Odpowiedzi na to pytanie bywają różne, zależnie od producenta i modelu samochodu. Niektóre auta odzyskują energię w każdej fazie ruchu posuwistego. Volkswagen w wypadku elektrycznego SUV-a ID.4, jak również kompaktowego ID.3, zdecydował się na inne efektywne rozwiązanie: ponieważ każda przemiana energii nieuchronnie prowadzi do jej strat, pierwszeństwo ma tzw. żeglowanie. Dotyczy to pracy w trybie „drive” (D), czyli w trybie podstawowym, aktywowanym automatycznie po każdorazowym uruchomieniu samochodu.
Żeglowanie albo rekuperacja. Funkcja żeglowania, pojawiająca się gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, pozwala na spokojną jazdę. Kiedy kierowca zechce mocniej zahamować, naciska na pedał hamulca, powodując rozpoczęcie procesu odzyskiwania energii. Jeśli opóźnienie wynosi najwyżej około 0,25g, a więc w wypadku większości codziennych hamowań, elektryczny silnik sam powoduje zmniejszanie prędkości samochodu. Dopiero gdy wartość opóźnienia jest wyższa niż 0,25g elektryczny system zwiększający siłę hamowania uruchamia hamulce przy kołach pojazdu. Przejście z trybu hamowania silnikiem na hamowanie z wykorzystaniem hamulców hydraulicznych odbywa się niemal niezauważalnie. Dzieje się tak za sprawąniezwykle precyzyjnej i szybkiej pracy układów hamowania i napędowego. Obydwa sprawiają poza tym, że tylne koła ID.4, za pośrednictwem których odbywa się rekuperacja, mają zawsze dobrą trakcję.
Efektywność w wyposażeniu seryjnym. Każdy Volkswagen ID.4 jest wyposażany seryjnie w działający z wyprzedzeniem system Eco Assistent. Analizuje on dane pochodzące z układu nawigacji oraz te przekazywane przez czujniki w samochodzie po to, by kierowca mógł prowadzić pojazd w sposób najbardziej efektywny z punktu widzenia gospodarowania energią. Gdy ID.4 zbliża się do obszaru, na którym należy zmniejszyć prędkość, np. wjeżdża w teren zabudowany, zbliża się do zakrętu albo skrzyżowania, Eco Assistent doradza kierowcy zdjęcie nogi z gazu. Od tej chwili system optymalnie zarządza żeglowaniem i rekuperacją nie angażując kierowcy. Eco Assistent reaguje w ten sam sposób także wtedy, gdy ID.4 zbliża się do wolniej jadącego auta przed nim.
D lub B. Korzystając z odpowiedniego selektora przy kierownicy, kierowca może w każdej chwili zmienić tryb jazdy z D na B („brake”, czyli hamowanie). Układ napędowy Volkswagena ID.4 niemal zawsze przechodzi wtedy w tryb odzyskiwania energii, jednak nigdy aż do zatrzymania się samochodu. Granicę wyznacza opóźnienie 0,13g – wartość wystarczająca, żeby odczuć, iż samochód wyraźnie zwolnił, ale nie dająca już możliwości sterowania przyspieszaniem i hamowaniem za pomocą pedału gazu. Jest to zaprogramowane działanie, Volkswagen chce bowiem zapewnić maksymalny komfort kierowcom i tak skonstruował elektryczne modele ID., żeby korzystało się z nich łatwo i intuicyjnie.
Oprócz przełącznika trybów jazdy, w niektórych modelach ID.4 kierowa może też korzystać z innego narzędzia wpływającego na wybór trybu żeglowania lub rekuperacji – to system wyboru profilów jazdy (element sportowego pakietu Plus). Profil Sport wspiera rekuperację – także w trybie D, jednak nieco słabiej niż w trybie B. W niektórych sytuacjach znaczenie ma też stopień naładowania akumulatora – gdy jest
pełen nie może już zmagazynować żadnej dodatkowej energii pochodzącej z rekuperacji.
SUV nowego rodzaju. ID.4 umożliwia sportową, a przy tym komfortową jazdę. Pod jego oryginalnym nadwoziem kryje się obszerne wnętrze, w którym zastosowano wiele nowoczesnych rozwiązań z zakresu obsługi, informacji, multimediów i systemów asystujących. ID.4 jest pierwszym elektrycznym SUV-em Volkswagena i pierwszym elektrycznym modelem marki, który będzie produkowany na kilku kontynentach. Jego sprzedaż rozpocznie się w grudniu 2020 roku – w największym na świecie segmencie kompaktowych SUV-ów model ten pojawi się w sześciu odmianach. Będzie można wybrać auto z akumulatorem o pojemności 52 lub 77 kWh; maksymalny zasięg ID.4
wynosi 520 km (według WLTP)1). W chwili wprowadzania na rynek nowy model będzie dostępny z silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW (170 KM) i 150 kW (204 KM) do wyboru; kolejne jednostki napędowe pojawią się w 2021 roku.
Coraz więcej elektrycznych aut. ID.4 jest po ID.3 drugim modelem należącym do nowej rodziny ID. Nazwa ID oznacza inteligentny design, nową tożsamość (Identity) oraz najnowocześniejsze technologie. W ramach strategii „Transform 2025+” marka Volkswagen zainwestuje do 2024 roku w rozwój elektromobilności jedenaście miliardów euro.
Poszło to bardzo szybko, znakomicie, sprawa została elegancko załatwiona.
Otrzymałam bardzo profesjonalną obsługę, odpowiedzi na wszystkie pytania, które miałam, obsługa byłą z klasą, nie nachalna, wyczerpujące informacje na temat wszystkich aspektów, które dotyczą samochodu i zakupu, bardzo dobra responsywność osób, które mnie obsługiwały, nie miałam żadnego problemu, stały kontrakt, zawsze oferowana pomoc na każdym etapie zakupu, duża dbałość o klienta. ... Przeczytaj więcej
Przede wszystkim punktualność, nie musiałem czekać, byłem umówiony na godzinę. Transparentny zakres czynności z uzasadnieniem wykonanych czynności. Wszystkie czynności zalecane przedstawiono, z których miałem prawo zrezygnować i przesuwać je na następne terminy, czyli też transparentność i dowolność. Szybkość wykonania usługi, przewidywana długość czasu. Przegląd, który się rozłożył na kilka czynności w różnych datach i do mojej dyspozycji był wybór terminów, elastyczność terminów. ... Przeczytaj więcej
Wszystko mi pokazali, przygotowali wszystko, to najważniejsze, ja robiłam najmniej.
Oddzwoniono do mnie, żeby się umówić na wizytę, bardzo sprawna obsługa, wykonano to o co prosiłam. Jak nie mogę się dodzwonić do serwisu to ktoś oddzwoni, przemiła obsługa. ... Przeczytaj więcej
Wszystko było w porządku.
Nie było żadnych zastrzeżeń.
Jestem zadowolony, wszystko wykonane tak jak się spodziewałem.
Profesjonalne podejście do klienta, fachowa pomoc, odpowiedzi na wszystkie pytania.
Ogólnie jestem bardzo niezadowolony z obsługi przez firmę Bursiak. [...] temu nie dostałem faktury i obciążyli mnie dodatkowymi kosztami, w ogóle mnie nie informując o tym, czuję się oszukany. Ostania wizyta jest okay. Bardzo prosta wymiana kół. Trzymam tam koła, pojechałem, szybko, sprawnie, bez żadnego problemu mi wymienili. ... Przeczytaj więcej