W zakładach Volkswagena w Zwickau rozpoczęła się przedseryjna produkcja modelu ID.3. W fabrykach należących do Volkswagen Group Components projektuje się i wytwarza najważniejsze podzespoły do nowych pojazdów elektrycznych: układ napędowy pochodzi z zakładu w Kassel, z Salzgitter są dostarczane stojany i wirniki, w fabryce w Brunszwiku projektuje się i produkuje akumulatory, inne zakłady dostarczają natomiast odlewy żeliwne i pozostałe elementy.
„Udane rozpoczęcie produkcji ID.3 to milowy krok w historii naszego koncernu. Volkswagen Group Components dostarcza najważniejsze elementy tego samochodu. Współodpowiedzialność za udany start ID.3 jest dla nas jednocześnie zobowiązaniem i zachętą: konsekwentnie zmieniamy profil produkcji w naszych fabrykach pod kątem nowych modeli elektrycznych. Dokonujemy przy tym specjalizacji poszczególnych fabryk i wykorzystujemy efekty współdziałania między zakładami należącymi do działu komponentów koncernu” – powiedział Thomas Schmall, Prezes Zarządu Volkswagen Group Components.
Elektryczny układ napędowy: kluczowa rola zakładu w Kassel
Fabryka w Kassel należąca do działu komponentów koncernu dostarcza elektryczne układy napędowe oraz elementy platformy do produkcji ID.3. Oprócz dwusprzęgłowych skrzyń biegów DSG, w których produkcji zakład ten specjalizuje się od 16 lat, w przyszłości będą w nim wytwarzane głównie elektryczne układy napędowe wykorzystywane w pojazdach powstających na bazie modułowej platformy MEB do produkcji samochodów elektrycznych. W Kassel układy napędowe montuje się wykorzystując podzespoły dostarczane z zakładów w Salzgitter, Poznaniu i Hanowerze.
Elektryczne układy napędowe z Kassel są wykorzystywane do pojazdów skonstruowanych na bazie platformy MEB, wytwarzanych zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej. Właśnie z sukcesem rozpoczęto ich produkcję – w przyszłości w Kassel ma powstawać do 500.000 układów napędowych rocznie. Kassel współpracuje ściśle z chińską fabryką Tianjin, gdzie wytwarza się elektryczne napędy na potrzeby rynku chińskiego. Łącznie od 2023 roku obydwa zakłady będą wytwarzały ich do 1,4 miliona w ciągu roku. Volkswagen Group Components stanie się wtedy największym na świecie wytwórcą elektrycznych samochodowych układów napędowych.
Oprócz nich w Kassel powstają również elementy nośne Volkswagena ID.3 – części wzmacnianej ramy chroniącej akumulator, łączniki amortyzatorów, wzmocnienia poprzeczne i tunel. Elementy płyty podłogowej produkowane w Kassel montuje się do nadwozi w fabryce w Zwickau.
Stojany i wirniki z Salzgitter
Fabryka komponentów w Salzgitter, w której wytwarza się konwencjonalne silniki, wyspecjalizowała się również w produkcji stojanów i wirników czyli dwóch podstawowych elementów elektrycznego silnika. Obok jednostek benzynowych, Diesla i zasilanych gazem CNG w przyszłości będzie się tam wytwarzać dziennie do 2.000 silników elektrycznych. Aby sprostać tak wysokiej produkcji, w fabryce zastosowano własną technologię Hairpin, dzięki której w krótszym czasie uzyskuje się większą wydajność.
Zakład w Kassel jest doskonałym przykładem transformacji, jaka dokonuje się w dziale komponentów koncernu. Volkswagen Group Components jest w ramach Volkswagen AG całkowicie odpowiedzialna za akumulatory – od projektu, aż do recyklingu. Decydująca rola przypada tu fabryce w Salzgitter: w Center of Excellence (CoE) opracowuje się technologie związane z akumulatorami, a jeszcze w tym roku zostanie otwarta pilotażowa linia do ich produkcji. W 2020 roku powstanie próbna linia recyklingu akumulatorów. Obydwie linie posłużą do gromadzenia fachowej wiedzy i wypracowania optymalnych procesów przemysłowych.
Akumulatory z Brunszwiku
W fabryce w Brunszwiku wytwarza się akumulatory do Volkswagena ID.3. Specjalnie na potrzeby baterii przypominających z wyglądu tabliczkę czekolady buduje się tam nową halę o powierzchni równej dziewięciu boiskom do piłki nożnej; jej otwarcie przewidziano na czwarty kwartał 2019 roku. Docelowo będzie się tu wytwarzać 2.000 akumulatorów dziennie, a następnie dowozić je do Zwickau, gdzie są produkowane samochody. Zakład w Brunszwiku rozpoczął specjalizację w dziedzinie akumulatorów już w 2013 roku opracowując kompletne systemy zasilania i podejmując ich produkcję. Wytwarza się tu m.in. systemy akumulatorów do aktualnych aut elektrycznych i hybrydowych marki Volkswagen, jak również do ciężarówek Scania i MAN.
Wieloletnie doświadczenie i wiedza zostały wykorzystane również przy opracowywaniu najnowszych akumulatorów na potrzeby pojazdów konstruowanych na platformie MEB. W tej chwili wyprodukowane już akumulatory są poddawane wielotygodniowym próbom wytrzymałościowym, podczas których wszechstronnie się je sprawdza. Wyniki od razu uwzględnia się w kolejnych projektach.
W fabryce w Brunszwiku wytwarza się ponadto elementy zwieszenia i montuje przednie oraz tylne osie. Montaż dotyczy elementów spawanych i układów kierowniczych, a także wałów napędowych pochodzących z fabryki zawieszeń w Wolfsburgu.
ID.3 – samochód nie jest jeszcze oferowany w sprzedaży w Europie
Poszło to bardzo szybko, znakomicie, sprawa została elegancko załatwiona.
Otrzymałam bardzo profesjonalną obsługę, odpowiedzi na wszystkie pytania, które miałam, obsługa byłą z klasą, nie nachalna, wyczerpujące informacje na temat wszystkich aspektów, które dotyczą samochodu i zakupu, bardzo dobra responsywność osób, które mnie obsługiwały, nie miałam żadnego problemu, stały kontrakt, zawsze oferowana pomoc na każdym etapie zakupu, duża dbałość o klienta. ... Przeczytaj więcej
Przede wszystkim punktualność, nie musiałem czekać, byłem umówiony na godzinę. Transparentny zakres czynności z uzasadnieniem wykonanych czynności. Wszystkie czynności zalecane przedstawiono, z których miałem prawo zrezygnować i przesuwać je na następne terminy, czyli też transparentność i dowolność. Szybkość wykonania usługi, przewidywana długość czasu. Przegląd, który się rozłożył na kilka czynności w różnych datach i do mojej dyspozycji był wybór terminów, elastyczność terminów. ... Przeczytaj więcej
Wszystko mi pokazali, przygotowali wszystko, to najważniejsze, ja robiłam najmniej.
Oddzwoniono do mnie, żeby się umówić na wizytę, bardzo sprawna obsługa, wykonano to o co prosiłam. Jak nie mogę się dodzwonić do serwisu to ktoś oddzwoni, przemiła obsługa. ... Przeczytaj więcej
Wszystko było w porządku.
Nie było żadnych zastrzeżeń.
Jestem zadowolony, wszystko wykonane tak jak się spodziewałem.
Profesjonalne podejście do klienta, fachowa pomoc, odpowiedzi na wszystkie pytania.
Ogólnie jestem bardzo niezadowolony z obsługi przez firmę Bursiak. [...] temu nie dostałem faktury i obciążyli mnie dodatkowymi kosztami, w ogóle mnie nie informując o tym, czuję się oszukany. Ostania wizyta jest okay. Bardzo prosta wymiana kół. Trzymam tam koła, pojechałem, szybko, sprawnie, bez żadnego problemu mi wymienili. ... Przeczytaj więcej