- pierwsza na świecie transformacja dużej fabryki z produkcji samochodów z silnikami spalinowymi do produkcji pojazdów elektrycznych
- zdolność produkcyjna – 330.000 aut elektrycznych rocznie
- fabryka w Zwickau jest centralnym punktem sieci zakładów, w których będą powstawać samochody elektryczne
- ochrona środowiska – pod koniec 2019 roku produkcja modelu ID.1 w fabryce w Zwickau będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla
- Thomas Ulbrich, Członek Zarządu ds. e-mobilności – „Chcemy wnieść istotny wkład w ochronę klimatu. ID. chce być modelem zrównoważonej mobilności.”
Marka Volkswagen kontynuuje elektryczną ofensywę i stopniowo przygotowuje zdolność produkcyjną potrzebną do uzyskania wydajności na poziomie ponad milion samochodów elektrycznych rocznie na całym świecie począwszy od 2025 roku. W Zwickau powstaje obecnie największy i najbardziej wydajny zakład produkcji samochodów elektrycznych w Grupie Volkswagen – w przyszłości z taśm produkcyjnych tutejszej fabryki będzie zjeżdżać do 330.000 aut elektrycznych rocznie, czyli więcej niż w innych zakładach należących do Grupy Volkswagen. Jako pierwszy producent samochodów elektrycznych na świecie na skalę masową, Volkswagen całkowicie przekształca fabrykę, która dotychczas produkowała samochody z silnikami spalinowymi w fabrykę ze świata e-mobilności. Obecnie w Zwickau są produkowane Golf i Golf kombi. Pod koniec 2019 roku, czyli za nieco ponad rok, rozpocznie się tu produkcja modelu ID.1, pierwszego elektrycznego Volkswagena skonstruowanego w oparciu o modułową platformę dla aut elektrycznych (MEB). Gdy w 2021 r. fabryka w Zwickau osiągnie pełnię zdolności produkcyjnej, będzie w niej powstawać sześć modeli elektrycznych trzech marek należących do koncernu.
„Rozpoczęcie produkcji modelu ID.1 za nieco ponad 12 miesięcy będzie dla Volkswagena nową erą – porównywalną z erą pierwszego Beetle’a czy pierwszego Golfa” – powiedział Thomas Ulbrich, Członek Zarządu Volkswagena odpowiedzialny za e-mobilność. „Zamierzamy wydobyć e-mobilność z niszy i sprawić, że samochód elektryczny stanie się przystępny dla milionów ludzi. Do tego są niezbędne wydajne i nowoczesne fabryki. Dlatego w zakładach w Zwickau łączymy produkcję elektrycznych modeli różnych marek, które należą do Grupy Volkswagen. W ciągu najbliższego roku ta fabryka stanie się punktem wyjścia dla naszej globalnej ofensywy aut elektrycznych. Jako pierwszy zakład w Grupie Volkswagen, w którym będą powstawać samochody skonstruowane na nowej modułowej platformie MEB, fabryka w Zwickau będzie odgrywać wiodącą rolę w rozwoju tej przyszłościowej technologii”.
Zielona produkcja
Dzięki ID.1 produkowanemu w Zwickau, Volkswagen po raz pierwszy zamierza dostarczyć klientom pojazd, który powstanie przy całkowicie neutralnym bilansie CO2 w całym procesie produkcji – od dostaw po montaż. Przy czym w procesie produkcji emisja CO2 będzie ograniczana w miarę możliwości. Zostaną podjęte celowe środki ochrony klimatu, aby zrekompensować nieuniknioną emisję. Środki, które służą ograniczeniu emisji CO2 w produkcji ID.1 obejmują m. in. energooszczędną produkcję ogniw baterii. Z dostawcami zostało uzgodnione, że do produkcji ogniw będą używali energii ze źródeł odnawialnych, tzw. zielonej. Będzie to miało spory wpływ na poprawę bilansu CO2 w pełnym okresie „życia” samochodu elektrycznego.
Dostawcy energii do zakładu w Zwickau już w 2017 roku zostali zastąpieni takimi, którzy zapewniają 100% energii ze źródeł odnawialnych. Przed rozpoczęciem produkcji modelu ID.1 pozostałe emisje, które pochodzą z niewielkiej przyzakładowej elektrowni oraz od szeregu dostawców, zostaną zrekompensowane przez wdrożenie projektów ochrony klimatu certyfikowanych zgodnie z oficjalnie zatwierdzonymi normami. Thomas Ulbrich powiedział – „Dzięki naszym elektrycznym samochodom chcemy wnieść istotny wkład w ochronę klimatu. Decydujące jest to, że samochody elektryczne będą budowane i wykorzystywane w sposób zrównoważony, a ID.1 będzie samochodem zrównoważonej mobilności”.
Duża transformacja
Transformacja fabryki samochodów w Zwickau już się rozpoczęła i będzie kontynuowana w kilku etapach. Przekształcanie linii produkcyjnych rozpoczęło się latem 2018 r. Pierwsza z dwóch linii produkcyjnych będzie modyfikowana stopniowo aż do momentu uruchomienia produkcji modelu ID.1 w listopadzie 2019 r. Druga linia produkcyjna będzie przekształcana w ten sam sposób do końca 2020 roku, w którym rozpocznie się na niej produkcja samochodów. Maksymalna zdolność produkcyjna będzie wynosić od 1.350 do 1.500 aut dziennie i – prawdopodobnie – zostanie osiągnięta począwszy od 2021 roku. Przekształcenie fabryki przebiega sprawnie i zgodnie z harmonogramem.
E-mobilność stwarza w fabryce w Zwickau nie tylko miejsca pracy, ale realną długoterminową przyszłość dla zakładu. Obecnie 7.700 pracowników przygotowuje się do pracy z nową technologią w ramach zaawansowanej kampanii szkoleniowej. Wszyscy pracownicy uczestniczą w konferencjach na temat e-mobilności, a 3.000 osób kończy szkolenie z e-mobilności, które obejmuje szczegółowe poznanie nowych standardów produkcyjnych. Do końca 2019 roku załoga fabryki w Zwickau zaliczy w sumie aż 13.000 dni szkoleniowych.
Cyfrowy, wydajny, modelowy zakład produkcyjny
Podczas transformacji zakład Volkswagena w Zwickau stopniowo przekształca się w modelową fabrykę, która będzie cyfrowa, elastyczna i bardzo wydajna. Zakład będzie wyposażony w inteligentne roboty przemysłowe generacji 4.0 i bezobsługowy system transportu części, który w pełni autonomicznie dostarcza elementy na linie montażowe. Stopień automatyzacji w procesie montażu zwiększył się niemal trzykrotnie w porównaniu z dotychczasowym. Niemniej jednak liczba pracowników nie ulegnie zmianie. W przekształcenie zakładu w Zwickau Volkswagen zainwestuje w sumie około 1,2 miliarda euro.
Wszystkie elektryczne samochody, które będą powstawać w zakładach w Zwickau będą skonstruowane w oparciu o modułową platformę dla aut elektrycznych (MEB). Została ona opracowana wyłącznie na potrzeby samochodów elektrycznych i w pełni wykorzystuje możliwości e-mobilności. Auta skonstruowane na modułowej platformie MEB zapewniają duży zasięg, sporo miejsca i wiele nowych usług cyfrowych. Najpóźniej do 2025 roku Volkswagen zamierza sprzedawać ponad milion samochodów elektrycznych rocznie, co uczyni go światowym liderem w dziedzinie e-mobilności.
Światowa sieć fabryk MEB będzie się rozwijać
Po transformacji zakładów w Zwickau Volkswagen rozpoczyna daleko idące przekształcenia w całej sieci fabryk. Dwa nowe zakłady MEB powstają również w Chinach – w Anting (Szanghaj) i w Foshan. Produkcja rozpocznie się w nich tylko kilka miesięcy później niż w pilotażowym zakładzie w Zwickau, w którym produkcja ruszy w 2020 roku. Volkswagen będzie produkował pojazdy skonstruowane w oparciu o modułową platformę MEB także w Ameryce Północnej; dokładna lokalizacja nowej fabryki nie została jeszcze ustalona. W planach są kolejne zakłady MEB.
„Światowy przemysł samochodowy przeżywa fundamentalne zmiany. Marka Volkswagen napędza tę transformację i jednocześnie dba o miejsca pracy dla swoich pracowników na całym świecie” – powiedział Członek Zarządu ds. e-mobility, Thomas Ulbrich. „Transformacja fabryki w Zwickau w najważniejszy zakład e-mobilności Volkswagena wyraża nasze wielkie zaangażowanie na rodzimym rynku. Chcieliśmy, aby w Niemczech znajdowało się światowe centrum dowodzenia produkcją samochodów elektrycznych, które w przyszłości będzie rosło w siłę. W Zwickau mogą i będą powstawać fascynujące auta elektryczne najwyższej jakości” – dodał.
- How Zwickau is being transformed.
Poszło to bardzo szybko, znakomicie, sprawa została elegancko załatwiona.
Otrzymałam bardzo profesjonalną obsługę, odpowiedzi na wszystkie pytania, które miałam, obsługa byłą z klasą, nie nachalna, wyczerpujące informacje na temat wszystkich aspektów, które dotyczą samochodu i zakupu, bardzo dobra responsywność osób, które mnie obsługiwały, nie miałam żadnego problemu, stały kontrakt, zawsze oferowana pomoc na każdym etapie zakupu, duża dbałość o klienta. ... Przeczytaj więcej
Przede wszystkim punktualność, nie musiałem czekać, byłem umówiony na godzinę. Transparentny zakres czynności z uzasadnieniem wykonanych czynności. Wszystkie czynności zalecane przedstawiono, z których miałem prawo zrezygnować i przesuwać je na następne terminy, czyli też transparentność i dowolność. Szybkość wykonania usługi, przewidywana długość czasu. Przegląd, który się rozłożył na kilka czynności w różnych datach i do mojej dyspozycji był wybór terminów, elastyczność terminów. ... Przeczytaj więcej
Wszystko mi pokazali, przygotowali wszystko, to najważniejsze, ja robiłam najmniej.
Oddzwoniono do mnie, żeby się umówić na wizytę, bardzo sprawna obsługa, wykonano to o co prosiłam. Jak nie mogę się dodzwonić do serwisu to ktoś oddzwoni, przemiła obsługa. ... Przeczytaj więcej
Wszystko było w porządku.
Nie było żadnych zastrzeżeń.
Jestem zadowolony, wszystko wykonane tak jak się spodziewałem.
Profesjonalne podejście do klienta, fachowa pomoc, odpowiedzi na wszystkie pytania.
Ogólnie jestem bardzo niezadowolony z obsługi przez firmę Bursiak. [...] temu nie dostałem faktury i obciążyli mnie dodatkowymi kosztami, w ogóle mnie nie informując o tym, czuję się oszukany. Ostania wizyta jest okay. Bardzo prosta wymiana kół. Trzymam tam koła, pojechałem, szybko, sprawnie, bez żadnego problemu mi wymienili. ... Przeczytaj więcej